Słodzone napoje w świetle faktów i rekomendacji naukowców.

Autor: MBłądek

Copyright©2016 Maciej Błądek

Autorzy pracy opublikowanej w 2015 w jednym z najbardziej opiniotwórczych medycznych czasopism naukowych – American Journal of Clinical Nurition, dowiedli bezpośredni związek pomiędzy ich spożywaniem a powstawaniem otyłości. Publikacja podsumowuje badania, w których uczestniczyło ponad 25 000 dzieci i 175 000 dorosłych. W swojej publikacji autorzy zaprezentowali dane z ogromnej analizy publikacji dostępnych w bazach publikacji medycznych (PubMed, EMBASE, Cochrane) i dowiedli związek pomiędzy spożywaniem słodzonych napojów a wzrostem masy ciała u dzieci i dorosłych. Wyniki oparto o badania u ponad 25 000 dzieci i 175 000 dorosłych.

Jeśli chodzi o osoby dorosłe obliczono, że 1 porcja słodzonego napoju na dzień w ciągu roku zwiększa masę ciała o ok. 120 – 220 gram.

U dzieci, z uwagi na to, że w badaniach były one w różnym wieku, ciężko jest określić ten efekt w gramach. Jednak i tu udowodniono bezpośredni związek:

Słodzony napój = przyrost masy ciała.

1 puszka.001

Copyright©2016 Maciej Błądek

                                                                                                                                             

Zalecenia Brytyjskiego komitetu Scientific Advisory Committee on Nutrition mówią by cukry wolne dostarczały maksymalnie 5% dziennego zapotrzebowania energetycznego.

Słodzone napoje zawierają ogromną ilość kalorii – które pijemy. To płynne kalorie i nie percepujemy ich jako groźnych.

Mimo to nasz organizm musi je zagospodarować. To znaczy – zmagazynować w postaci tłuszczu.

Tu zachęcam do przeczytania mojej publikacji „WHO apeluje o zmniejszenie spożycia cukru” z 12.03.2016)

Dodatkowo popijając colę, czy inny napój dostarczamy do krwi glukozy, która stale „informuje” ośrodek sytości w mózgu
o wysokim poziomie cukru, a ten stymuluje zwiększenie wydzielania insuliny celem jego obniżeniq.

Tym sposobem nie dajemy sygnału naszemu organizmowi do uruchamiania energii z magazynów (tłuszczu), a wręcz odwrotnie – dalej je napełniamy, powodując, że nasza linia staje się coraz grubsza i wyraźniejsza.

Gdzie są te kalorie w napojach? To np. syrop glukozowo – fruktozowy (zawierający 45% glukozy i 55% fruktozy), pochodzący
z kukurydzy.

Jest to często stosowany środek słodzący w przemyśle spożywczym, jego przemysłową „zaletą” jest brak posmaku melasy wyczuwalnego w cukrze z buraków, do którego przywykliśmy do dziecka.

W napojach produkowanych przez wielkie koncerny nie czujemy słodyczy bo dla zneutralizowania jego smaku producenci silnie zakwaszają napoje.

Spróbuj prostego eksperymentu:

Zrób pół szklanki herbaty – dodaj 4-5 łyżeczek cukru. Spróbuj.
Bardzo słodkie…. dodatkowo ma silny posmak melasy.
Teraz dodaj sok z połowy albo całej cytryny .
I co? naprawdę dobre i…. nie słodkie. ;-).

Technolodzy w fabrykach napoi wiedzą o tym i bezwzględnie to wykorzystują.

Uzależniając nas od cukru, tuszują jego obecność i generują własny zysk.

Leave a Comment

Filed under Wytyczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *